check
2022 | המרכז לרווחה חברתית יהדות ואתיקה

2022

אובדנות מחוץ לגדר: התמודדות עם אובדנות בעולם הדתי

12 דצמבר, 2022

י"ח בכסלו תשפ"ג

קרא עוד

גב אסתי סולומון מנכ"לית עמותת עתידה ומייסדת ומנהלת תכנית הדסים לשילוב נשים חרדיות בצה"ל, סיפרה את סיפורה האישי אודות התמודדות עם אובדנות בתוך המשפחה.  אסתי איבדה את בנה לפני כ3 שנים.   אסתי שיתפה אודות הקונטקסט התרבותי בו הם חיים  - החברה החרדית , חברה  שבה קיים העדר דיבור על תופעת האובדנות, וכן הבושה וההסתרה הקיימת במגזר זה כמו גם בכל המגזרים אודות תופעת האובדנות. 

אסתי התייחסה לאופי ההתייחסות לאובדנות בעולם הדתי, והסנקציות החברתיות סביב התופעה.  כמו כן, אסתי שיתפה אודות אופי ההתמודדות האישית שלה עם האבדן שכלל שיח תוך  משפחתי וכן שיח עם הקהילה החרדית אודות האסון המשפחתי.  ההרצאה התייחסה לאופי התפיסה הדתית השמה דגש גם על המרכיב הגורלי לעומת חווית האשמה כאם.

להלן הזמנת האירוע

קראו פחות

החיים הם טריגר- התמודדות עם ילדים ונוער עם קשיים רגשיים בחברה הדתית

17 מאי, 2022

ט"ז באייר תשפ"ב

קרא עוד

החיים הם טריגר- התמודדות עם ילדים ונוער עם קשיים רגשיים בחברה הדתית

הרצאתה של הגב' יערה ישורון

מחברת הספר - "החיים הם טריגר"

הרצאתה של הגב' יערה ישורון מחברת הספר "החיים הם טריגר" עסקה בהרצאתה בהתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז, ויסות רגשי והפרעות רגשיות. יערה התייחסה לרמת הפרט הקהילה המשפחה וכן לרמה המערכתית. היא הדגישה את חשיבות ההכרה בקושי וחשיבות המפגש עם האבחנה, המתקיימים לצד רגעי הבושה וההסתרה. יערה התייחסה למצב ההסתרה של הבעיה בו המשפחה ובן המשפחה הסובל נמצאים במקום מבודד מהחברה. יערה מתייחסת לדרך הדרך להיטיב את מצב המשפחה והילד שנפגע באמצעות שיחה ושיתוף על הנושא – כדרך שבה הסביבה מתארגנת לעזור. יערה שמה דגש רב על חשיבות הקשר הבין אישי ככלי להכלה ותמיכה בהורים במשפחה ובילד. כמו כן, היא התייחסה לחוסר ההתאמה הסביבתית-רוחנית של מערכות בריאות הנפש במתמודדים השומרים מצוות.

להלן הקישור להזמנה

 

קראו פחות

היחס ל"שיגעון" בראי הפסיכולוגיה היהודית

23 מרץ, 2022

כ' אדר ב' תשפ"ב

קרא עוד

היחס ל"שיגעון" בראי הפסיכולוגיה היהודית: על פי מודל ה'פרד"ס' של פרופ' רוטנברג

המפגש יערך לרגל חגיגות שנת ה-90 לפרופ' רוטנברג ולקראת 18 שנה של מכון רוטנברג

 

מתוך דברי הסיכום של ד"ר ברוך כהנא בהתייחס ליחס לשגעון, התבוננות באדם שהרז מתוכו נדחה. כשדוחים את החלק הזר הוא מתעצם ונהפך ל"אנא אמלוך".  בתהליך התיקון ד"ר כהנא מזמין להתבונן, לראות את הרז ולנסות לחשוף אותו.

להלן הקישור לאירוע

 

קראו פחות

נוער וצעירים במצוקה בחברה החרדית

12 ינואר, 2022

י' בשבט תשפ"ב

קרא עוד

נוער וצעירים במצוקה בחברה החרדית:
אתגרים ודרכי סיוע פורצות דרך

בהשתתפות ד"ר אסף מלחי ומר מיכאל נכטילר

 

ההרצאה הראשונה נערכה על ידי ד"ר אסף מלחי, מהמכון הישראלי לדמוקרטי.  ד"ר מלחי העוסק במחקרים בתחום החברה החרדית התייחס בהרצאתו לעולם הישיבות ולאחוזי נשירה של תלמידי ישיבה בטווח גילאים 13-17.  מאפייני נשירה הנובעים מקשיים לימודיים, חברתיים או רגשיים.  עם השנים התפתחו מסגרות חינוך חרדיות חלופיות לאוכלוסיה זו. אחד האתגרים העולים מול מסגרות אלו הוא חוסר לגיטימציה חברתית שאינה ניתנת להם. ד"ר מלחי התייחס לריבוי גורמי התערבות בזירה רב מערכתית זו, כמו רשויות מקומיות, יזמים ואנשי חינוך חרדיים משרדי ממשלה ועוד.  מה שמקשה על איגוד המשאבים וגורם לחוסר התערבות מתאימה לאוכלוסיה זו הנמצאת בסיכון. המלצתו של ד"ר מלחי הינה להקים ועדה שתייצר שפה משותפת בתוך משרד החינוך כדי למנוע נשירה ולתת מענה מתאים.

 

ההרצאה השניה נערכה על ידי מר מיכאל נכטילר, מנהל ארגון אקשיבה וסמנכ"ל רשת נצח. ההרצאה עסקה ביצירת חבל הצלה וירטואלי עבור נוער וצעירים בחברה החרדית.  אתר אקשיבה נועד לתת מענה עבור אוכלוסיה הנתונה בקשיים רגשיים וחברתיים, אוכלוסיה שאינה מקבלת תמיכה מהסביבה הקרובה אליה והנתקלת בהשתקה והתעלמות חברתית.  מטרת ארגון אקשיבה היא לתת מענה אינטרנטי ראשוני אך לא טיפול. מבין הדילמות האתיות שאיתן צוות אקשיבה מתמודד מתייחסות לנושאים שונים. לדוגמא: פונה שהעלה בעיה מוסרית שהוא עבר עליה, האם נותנים לאדם זה תמיכה? האם מוכיחים אותו? מהי ההתייחסות לעיסוק בנושאים נפיצים כמו התגייסות לצה"ל או לדילמות אמוניות? האם המענה לפונה אישה ינתן על ידי אשת צוות או איש צוות מטעמי צניעות ועוד.

 

קישור להרצאה >>

 

קראו פחות